Nyitó

Gyorstalpaló

Tervezés

HTML

CSS

Sablonok

Bevezetés

Szintaktika

Dokumentum szerkezet

Általános attribútumok

Szöveg megadása

Linkek

Kép beillesztése

Táblázatok

Listák

Űrlapok

Szkriptek

Linkek - A <link> tag

A <link> tag két dokumentumot kapcsol össze. Kizárólag a dokumentum fejlécében fordulhat elő. A link elem a böngészők és a kereső motorok számára nyújt információkat. Nincs záró tagja.

Fontosabb attribútumai:
  • href: a kapcsolt dokumentum elérési útja
  • type: a hivatkozott dokumentum típusa
  • media: a média típus, amihez a kapcsolt dokumentumot tervezték. A megadható média típusok listája megegyezik a style elemnél választható értékekkel.
  • hreflang: a kapcsolt dokumentum nyelve
  • rel: a kapcsolt állomány viszonyát írja le az aktuális dokumentumhoz képest. Gyakrabban előforduló értékei:
    • stylesheet: stíluslap csatolása az aktuális dokumentumhoz
    • alternate: a kapcsolt állomány az aktuális dokumentum valamilyen változata. Általában a type, a media vagy a hreflang attribútum megadásával együtt használjuk.
    • next: a következő dokumentum egy sorozatban
    • prev: az előző dokumentum egy sorozatban
    • start: az első dokumentum egy sorozatban. Ez a link típus segít a kereső motoroknak megtalálni a kezdő pontot és így könnyebben feltérképezik a teljes dokumentum sorozatot.
    • help: a kapcsolt állomány segítséget ad az aktuális oldalhoz (részletesebb információ, további linkek, stb.)

A link elem leggyakoribb alkalmazási esete a külső stíluslap fájl csatolása az aktuális dokumentumhoz:
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="stilusprint.css"
   media="print">

Az aktuális oldal más nyelven írt változatára mutató link:
<link href="../en/link.php" rel="alternate" hreflang="en">

Az aktuális oldal PDF formátumú változatára mutató link:
<link href="link.pdf" rel="alternate" type="application/pdf">

Tipp: A weblapfejlesztők gyakran elkészítik az oldalak nyomtatható verzióit PDF formátumban. Én ezt csak akkor tartom indokoltnak, ha fontos a weblap tartalmának pontos elrendezése a nyomtatott oldalakon. Ilyen eset lehet például egy cég termék katalógusa, aminek szinte kötelező nyomtatásban is szépen mutatnia. Általában viszont könnyebb és jobb megoldásnak tartom, ha a tartalomból nem készül két különböző dokumentum, de a nyomtatási stílust is definiáljuk stíluslapokkal. Persze erre is csak akkor van szükség, ha feltételezzük, hogy a látogatók szeretnék kinyomtatni az oldalunk tartalmát. A legjobb az, ha az online verzió olyan színvonalú szolgáltatásokat nyújt, hogy mindenki inkább visszatér az oldaladra, ahelyett, hogy a természeti erőforrásokat pazarolva kinyomtatná azt. Ennek olyan feltételei vannak, mint például a tartalom könnyen áttekinthető kisebb egységekre bontása, logikus menürendszer, hivatkozások a kapcsolódó dokumentumokra, stb.

Favicon megadása

A nagyobb webhelyek általában tartalmaznak favicont, ami a böngésző fejlécében a címsor előtt jelenik meg. Ez egy 16x16 pixel méretű képfájl, amit ico formátumban kell lementeni, a webhely gyökér könyvtárában kell elhelyezni és az alábbi módon kapcsolható a HTML dokumentumokhoz:
<link rel="shortcut icon" href="/favicon.ico">

Megjegyzés: A HTML szabvány készítői nem támogatják ezt a fajta megoldást, de egyszerűsége miatt és azért mert a böngészők megjelenítik, ez a leggyakoribb módja a favicon megadásának.


Az elérési út megadása